Г-жа Мариана Казларова – образование по време на извънредно положение

 

Вече две седмици се говори за това, как учителите и лекарите показаха на обществеността как трябва да се работи, раздавайки се на 100%. Учителите се радват на завиден рейтинг – 87% одобрение от населението, според различни социологически проучвания. Г-жо Казларова, като директор на най-голямото учебно заведение в Община Приморско, как се справяте с новото предизвикателство на настоящия образователен процес, в условия на извънредно положение?

 

Наистина, във време на пандемия българският учител беше  изправен пред едно ново и отговорно изпитание, наречено дистанционно обучение в електронна среда. На колегите ми им се наложи много бързо да се научат да преподават дигитално, със средствата на различни образователни платформи.Те нямаха друга алтернатива и приеха предизвикателството отговорно. В нашето училище нещата се случиха адекватно и навременно, защото вече четвърта година работим с електронната образователна платформа „Феникс“ и родители, ученици, и учители бяха придобили поетапно умения за работа не само с електронен дневник, но и с такава в дигитална среда.

Какви  образователни ресурси използвате в ежедневната си работа?– Вече 2 седмици успешно прилагаме дигитални образователни платформи като „Zoom“, „Classroom“,“Уча се“ затворени социални групи и електронните ресурси на издателствата „Клет“ и „Просвета“. Работим и във виртуални класни стаи с ОП на Microsoft- MS Teams. Това е най-съвременния и интересен начин, който се доближава до реалния учебен процес. Интересен е за учениците и се постигат добри резултати при преподаване на уроци за нови знания.

Как приемат новостите родители и ученици?– В началото всички бяха леко уплашени, затова как точно ще се случат нещата. Но постепенно с всеки изминал ден, виждахме напредък и отчитахме все по-голяма посещаемост от страна на учениците, контролирани и подпомагани от своите родители, за което искрено им благодаря. Тук е моментът може би да благодаря на някои родители, с добри компютърни умения, които работеха на терен и правеха възможно включването на учениците в учебния процес. Благодаря на Мая Бонева от Китен, Атанас Пеев и Кирчо Танев от Приморско, които улесниха нашата работа и продължават да бъдат координатори в учебния процес. Днес така сме организирали нещата, че ако някой ученик или колега има проблем с дигиталното си устройство, да му бъде помогнато от системен администратор чрез отдалечен достъп. Все пак трябва да ограничаваме и преките контакти.

Срещате ли трудности с обезпечаването на техника на толкова ученици? Всички ли се обучават електронно?– Нашето училище е средищно и в него се обучават 360 ученици от 6 населени места. 30% от тях са от малцинствени групи. Останах приятно изненадана от факта, че деца от семейства с нисък социален статус се включиха и учат активно, дори чрез телефоните си. Всички преносими устройства, с които разполагаме в училището бяха раздадени на колеги и ученици. Проблем имаме с обезпечаването на устройства на семейства с по 3-4 деца, учащи в различни класове, които по едно и също време трябва да се включват в образователния процес, а те разполагат само с едно такова.

Благодаря на кмета на Община Приморско- д-р Д.Германов, който още от самото начало се интересуваше как върви дистанционното обучение в нашето училище, имаме ли проблеми и се ангажира да обезпечи липсващата техника на ученици, които нямат закупена такава и са в неравностойно положение.Разбира се остава един малък процент от необхванати ученици – между 6,5-7%, които живеят при крайно бедни условия, без интернет и възможност за социални комуникации, незаинтересовани са, неинтегрирани. На тях в началото раздавахме работни листи на хартиен носител, но тъй като те са от различни населени места, а някои от тях живеят в отдалечени и труднодостъпни райони, спрях колегите ми да извършват подобна дейност, с цел  превантивност от предотвратяване на зараза. С тези ученици ще работим допълнително през лятната ваканция.

 

Как мотивирате учениците си ежедневно да са пред компютрите си? За тях не е ли това една продължителна ваканция?- Основна роля за това имат класните ръководители, които организират класовете си така, че да спазват дигиталното учебно разписание. Всеки ден те подготвят доклад- отчетна форма до мен, в който описват свършеното за деня от всеки преподавател, процент посещаемост на учениците и осъществената обратна връзка с тях – възложена проектна дейност, изпълнение на домашни работи и др. Аз лично контролирам дейностите по образователните платформи и следя директно за провежданите учебни занятия, тъй като съм информатик и това е в плюс за моята работа. Разбира се имаме и системни администратори, които координират много от дейностите и обучават колегите.

За съжаление учениците от гимназиален етап са много креативни и след изказването на министъра на образованието, че няма да се пишат отсъствия и оценки при работа в дистанционна дигитална среда, решиха в един момент да се възползват и избирателно да посещават часове и да пишат домашни. За тази цел въведох нововъведение, което поощрява най-активните, постоянни и отговорни ученици, не с шестици, а с грамоти, във вид на кредити за определен обучителен период. Колкото повече грамоти събере един ученик, толкова с по-добър успех ще завърши в края на учебната годината. Ако трябва да обобщя, грамотите засега при нас са отличните оценки. За слабите имаме алтернатива- лятна работа. Получава се нещо като атестация за самите тях, която обаче ги стимулира  и ги мотивира да се доказват помежду си.

Вие сте в Общинския кризисен щаб? Как гледат учителите на това?- Като граждани, всички са притеснени, гледайки в какъв мащаб се разпространява в Европа заразата с вируса COVID-19. Като учители са отговорни и се раздават с всеки изминал ден все повече и повече. Благодарна съм на тези хора, защото за тях вече няма нормиран работен ден, няма почивни дни. Работим постоянно, повярвайте! Все излизат нови и нови неща, проблеми и ситуации, с които се сблъскваме ежедневно и трябва да решим. Имаме затворена социална група и ежедневно поставяме и решаваме задачи, свързани с нашата работа. Виждам, че и в МОН и РУО се работи постоянно – няма вечер, сутрин, обед. Получаваме писма и инструкции постоянно. Така трябва да бъде! Това е правилния начин. Всеки е загърбил личните си интереси и семейни задължения. Всички сега сме едно семейство и затова нещата се получават. Дано този позитивизъм продължи и в бъдеще!

Като отговорни граждани гледаме трезво на нещата и решихме да се включим в две инициативи – едната на общинско, а другата- на областно ниво. Проблемът с маските и защитните облекла е посевместен за страната и затова започнахме да шием маски. Благодаря на непедагогическия персонал и най-вече на Златка Кръстева, която приложи своя професионализъм при ушиването на 90 маски. Обезпечихме нашите служители и имаме готовност да предоставим такива и на работещите в другите учебни заведения на територията на Община Приморско. Всички работещи в СУ „Н.Й.Вапцаров“-гр.Приморско се включиха и в инициативата на Съюза на българските работодатели и дариха средствата си за СБКО за месец март на УМБАЛ-гр.Бургас за закупуване на животоспасяваща апаратура.

Лесно се работи с колеги като нашите. Аз трудно хваля, но не мога да подмина с лека ръка заслугите им. В такива дни на изпитания се разбира кой за човека е човек и кой е чужд. Това са хора с големи сърца. Благодаря им!

Какво ще се случи с българското образование оттук насетне? Как ще завърши годината? Какво бихте казали на родителите, които имат известни притеснения? – Българското образование вече никога няма да бъде същото. То ще става все по-добро и това го доказахме. Няма връщане назад. Дигитализацията вече е поставена. Според мен сега учениците учат много повече от преди. Налага им се да прилагат разнообразни похвати и техники, които развиват мисленето им.

В тоя ред на мисли преди всичко искам да успокоя родителите и учениците, че нищо не загубено. Учебната година ще завърши успешно, независимо дали ще бъде удължена. Това е уверението и на министъра на образованието. Матури и НВО ще има, но графиците им най-вероятно ще бъдат променени, а учебният материал – съобразен с изученото през първия учебен срок. В изпитите няма да бъде включен неизучен материал или такъв, който е преподаван дистанционно. Дните на обучение в електронна среда, ще бъдат приравнени на учебни дни, както и работните дни на учителите. За учениците с образователни дефицити ще се приложи допълнително обучение.

 

Как се чувствате в личен план с каузата, с която сте се захванали?

Не ме е страх от работа. Аз съм работохолик. Обичам професията  си, но длъжността директор за мен не е самоцел. Сривам се, когато получа незаслужена критика, защото във всяко нещо влагам сърце и душа. Децата са го усетили и затова имаме специална връзка с тях. Те ме обичат и аз тях. Те ми дават всичко – и силата да продължа, и волята да се справя с предизвикателствата на съвременното образование, което повярвайте вече няма да е същото. Всички ще помним датата 16.03.2020г. – революцията в българското образование.

 

 

Коментари

Top